16. 11. 2015.

Gradnja kuće - podno grejanje i košuljica

Podno grejanje i košuljica

Vlado je napokon našao vremena da postavi podno grejanje. Sve je išlo po planu i kako sam želeo i kako smo se dogovorili. Svaka mu čast. Nema slika jer nisam stigao da slikam. Odradili smo samo prizemlje od 65m2. Ispod laminata su išle cevi na 13cm, u kuhinji ispod pločica 17cm , u WC-u na 15cm a ulazni hodnik na 25cm.
Pod nije svuda jednak ali sam hteo da ide u proseku 6cm iako je u projektu 4cm. Kada smo počeli sa košuljicom rekao sam koja je referentna tačka ali sam zaboravio da kažem da ide 1cm ispod referentne tačke. Uzao sam 5m3 frakcije i 30 džakova cementa. Skupilo se društvo i počeli smo oko pola 2 ujutro i oko 2-3 posle podne je bilo sve potrošeno i odrađeno 60m2. Ostalo je još 5m2.
Hvala Saletu i Milanu Madžaru, Miletu, rođi Milanu i Duletu koji je od nas fizikalaca jedini bio u kondiciji.





17 коментара:

  1. Pozdrav Vlado! Sve pohvale za blog. Vrlo si temeljan i detaljan što je jako korsno za nas koji planiramo da se upustimo u sličnu avanturu. Moje pitanje je: da li je sve ovo moglo brže da se završi, obzirom da vidim da si već od 2011. godine počeo sa planovima? Marija

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav i hvala. 2011-te sam poceo da trazim plac. To je dugo trajalo jer tamo gde sam zeleo da gradim kucu ne isplati se kupiti plac jer kosta kao i solidna kuca pa je mnogo jeftinije kupiti kucu i renovirati je. Vremenom sam poceo da odustajem od zeljene lokacije i isao sve dalje i dalje od centra. Na kraju sam skoro kupio plac na periferiji grada i ovaj plac-kuca sa spustenom cenom se pojavio kada smo se vec skoro odlucili za plac na periferiji. Plan je bio manja i jefnostavnija kuca u koju bi se vec uselili ali se i taj plan par dana pre pocetka pravljenja projekta promenio. Kao i sa placem dan pre konacne odluke i dugog lutanja naisli smo na kucu koja nam se bas svidja ali je 50% veca. Onda sam otvorio firmu i racun u banci koja bi mi omogucila stambeni kredit. Medjutim dan ranije pre nego sto sam podneo zahtev banke se promenile uslove kreditiranja. Morao sam imati dve godine otvorenu firmu umesto jedne. Prodje i ta druga godina ali sada moram imati tri godine otvorenu firmu a ja dve godine nabijam vecu platu zbog kredita :). Odustao sam od kredita i pravim kucu iz tekucih prihoda. Sem trazenja placa sama gradnja moze mnogo brze, po mojoj proceni za 3 meseca ali ocekujte propuste. Ja sam posle svake etape gradnje zbog finansija pravio pauzu i imao sam vremena da se pripremim za sledecu etapu. Malo sitnih stvari bih za sada menjao. I kada sam gradis i sam planiras ne bi trebalo brze od godinu dana. Pitanje je da li sami gradite i da li imate sve do detalja planirano. Cak i to biranje plocica, uticnica, namestaja itd. oduzima dosta vremena a to nema veze sa zidanjem.im da sam prsa

      Избриши
  2. Анониман1/27/2016

    Pozdrav Vlado. Vec mesecima citam vas blog i negde sam procitala da ste uselili u pridzemlje i da vam treba jos oko 18000 evra za zavrsetak kuce a da ste do sad ulozili 37000 evra. Interesuje me koliko ste potkrovlje uradili i sta vam jos fali? Dal je omalterisano,dal trebaju sobna vrata...? Izvinite ako ste to vec negde naveli,a ja nisam procitala. Inace vidim da je podno grejanje u pitanje ,ali ni to nisam shvatila na cega je i dal ste trenutno zadovoljni sa cenom i kako radi? Sve pohvale za blog i hvala vam unapred na odgovoru. Pozzz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav. Nismo uselili nego planiramo uskoro da uselimo u prizemlje a potkrovlje i dvoriste ostavimo za kasnije. Ne secam se koja faza je bila kada sam rekao da fali jos 18.000e. Trenutno je okreceno, uradjen spusteni plafon, kuhinju elemente ocekujem uskoro i cekam vodovodara da ugradi vodokotlic pa ce keramicar da stavi plocice u kupatilu. To je sve kupljeno samo radovi ostali. Ostala su unutrasnja vrata 5 komada cija cena ide od 50 do 300e po komadu pa gledam odnos cene i kvaliteta i nedostaje jos laminat, septicka i saht za vodu, prekidaci i uticnice i slavine i bojleri. I onda namestaj i tehnika koje ne svrstavam u izgradnju. Potroseno je oko 36.000e i nedostaje jos 2000 za useljenje bez namestaja. Tako da da, useljenje za 38.000e. Ostaje mi potkrovlje 10.000e, ulazni plato i terasa oko 2.000, fasada oko 6.000e i sredjivanje dvorista oko 2.000e. Da sve bude gotovo i sredjeno do kraja treba jos 20.000e. Podno grejanje je na struju, mozda bude toplotna pumpa voda vazduh. Oko 340e/m2 plus namestaj.

      Избриши
  3. Анониман1/27/2016

    Vlado hvala na odgovoru! Posto smo suprug i ja u procesu kupovine placa,a trenutno cekamo da drzava donese podzakonski akt za onaj zakon o konverziji (a to nikako da se desi) i planiramo ako Bog da da zapocnemo ove godine mnooogooo mi znaci ovaj blog. Bili smo pre neki dan kod coveka koji je u novembru uselio kucu od 180 kvadrata i ima podno grejanje na toplotnu pumpu,i za sad je bas zadovoljan. Kaze da je platio taj sistem 12000 evra,pa me interesuj dal i vi planirate toliko da izdvojite ili je on mozda tu cenu malo naduvao? Iskreno se nadam da cete uskoro useliti ,a potom i skroz zavrsiti vasu kucu...

    ОдговориИзбриши
  4. Nemanja1/26/2017

    Pozdrav Vlado i hvala puno na ovom blogu. Da li si negde dobio preporuku da staviš 15 cm stiropora pre kosuljice i kakvo imaš sad mišljenje o tome? Pitam te zato što ja planiram da stavim 10, pa da vidim da li imaš neka saznanja da je to malo. Vodim se time da nikad ne dolazi tolika hladnoća iz zemlje, kakva dolazi preko zida.
    Da li misliš da bi bilo pametno i izvodljivo raditi unutrašnje zidove od neke opeke ili cigle,a spoljašnje od ytonga, kako bi dobio efekat akumulacije toplote, a i veću nosivost za neke viseće elemente?
    Da li mozda znaš koliko je procentualno bela tavanica skuplja od obične?
    Unapred hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav Nemanja, nema na cemu. Preporuka za podnu izolaciju mi je bila mislim tu negde oko 10cm. Posto svuda stavljam barem 50% vise od preporuke i racunao sam da se isplati vremenom tako sam stavio i u pod. Istina je da je hladnoca koja dolazi preko poda manja nego sto dolazi preko zida ili plafona ali i temperatura kosuljice je veca nego temperatura zida.
      Npr temperatura zida mi je 20 a kosuljice 30 a spoljasnja recimo 0 a ispod pod 10 tako da razlika (30-10) = (20-0). Nisam merio ali je odprilike tako.
      Ako vec zidas od cigle onda ne vredi spoljasnji zid ytong jer je skupo. Bolje neka izolacija. Ja nemam problem sa visecim elementima ili bojlerom niti osecam da imam problem sa termoakumulacijom. Zadovoljan sam svim tim parametrima.
      Bela tavanica koliko se secam je bila oko 20% skuplja na papiru ali sam cuo da Ytong smanji cenu jer bas i ne prodaju belu tavanicu zbog cene. Ako radis potrkovlje onda ne vredi bela tavanica. I ne uliva mi poverenje sto se tice nosivosti...

      Избриши
  5. Nemanja1/28/2017

    Hvala na brzom odgovoru, puno mi znači jer upravo sam u fazi izrade projekta.
    Nisam se dobro izrazio, kada sam napisao unutrašnje zidove mislio sam na pregradne zidove i eventualno noseći zid unutar kuće da bude od neke opeke ili cigle, a spoljašnji da zidam od ytonga+ izolacija. Jel misliš da je to dobro i izvodljivo?
    Belu tavanicu sam planirao kao drugu ploču samo iz razloga boljih termo izolacionih svojstava, a iznad nje bi bio samo tavanski prostor tako da mi nosivost nije primarna. Iskreno ja bih zeleo da postignem što bolja svojstva izolacije i grejanja kuće, ali da naravno ne napravim neku glupost.
    Još jedno pitanje, ne mogu nikako da shvatim na koji način se hoda po stiroporu postavljenom na podu, prilikom postavljanja mreze, cevi za grejanje, posle i izlivanja košuljice, ako znam da je on male čvrstine? Da li dolazi do lomljenja, utiskivanja stopala prilikom hoda po njemu?
    Sve najbolje!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I ja sam se nosio mislju pregradne zidove da koristim ciglu ali sam odustao ali nije neka velika razlika u ceni s obzirom da su mi velike prostorije i mala povrsina pregradnih zidova. Drugi problem je bio morao onda sve malterisati ili nesto malterisati nesto glet ili plaster. Inace i ja idem ytong 25cm + izolacija ali ako se nema novca ok je kombinacija cigla 25 + 6-7cm deblja izolacija nego planirana jer je Ytong 25cm kao cigla i oko 6-7cm izolacije. Bela tavanica je bolja izolacija od fert tavanice ali ona sama po sebi nije dovoljan izolator. Mora se dodatno izolovati sa barem jos 20cm izlacije. Fert sa 25cm. Bas se sada igram termokamerom i meni je gore izolacije 4cm stiropora i vecim delom jos 5cm staklene vune i to je veoma lose u odnosu na ostatak kuce.
      Pitanje u vezi stiropora. Postoje razne vrste stiropora i razne gustoce tj razne gramaze. Za pod sam koristio 25g stiropor umesto fasadni koji ide od 12 do 17g. Taj stiropor nosi oznaku A120 i A150. Nije tvrd kao stirodur ali je dovoljno tvrd. Dok sam gazio ostali su otisci patika ali to nije ni 1mm. Kada kosuljica legne onda ce sabiti podjednako stiropor celom povrsinom i svuda ce recimo 1mm da legne i to je to. Ti kada hodas po kosuljici pritisak se rasporedi po celoj kosuljici i stiroporu dok kada hodas direktno onda je pritisak samo na tom delu. Bio si pitao zasto bas 15cm ispod podnog grejanja. Posto sam dobio termokameru na koriscenje malo sam gledao gubitke. Kosuljica mi je u nivou gornjeg dela prvog reda ytong blokova. Znaci 15cm iznad temelja mi je kosuljica. Na Ytongu se ne vidi gde je kosuljica. Podjednako je ceo Ytong zid topao-hladan. Medjutim temelji su za citavih 5 stepni topliji. Cak su topliji od prozora. Toplota dolazi iz zemlje ispod kuce a ne preko zida. E sada da li je ta zemlja topla jer je zemlja sama po sebi toplija vec na pola metra pa vuce tu toplotu ili je to toplota od podnog grejanja ili kombinacija... to ne znam. Moracu da proverim sa nekom kucom koja nema podno grejanje.

      Избриши
  6. Pozz Vlado.Interesuje me kako si zadovoljan sa podnim grejanjem na laminatu?Da li si koristio neki specijalni laminat,da li imas problem sa rasusivanjem istog,kolika je debljina laminata i koji si postavljao.
    Ja bih stavljao brodski pod,al drvo,izolator....itd pa nisam optimista.Kako se tebi sve pokazalo?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozz. Ukratko zadovoljan sam. Zidovi ytong 25 bez fasade, pod 15cm stiropor i plafon 4cm stiropor (sada je sredjeno potkrovlje pa je bolje izolacija. Spoljasnja temperatura je isla do -20. Sobna uvek 23. Temperatura poda od 24 do 29 stpena kada je bilo najhladnije. Izlazna temperatura TP na -20 je bila 43 stepena a obicno oko 38. Laminat Tarketov 8-9mm. Bez ikakih promena. Ispod su stavljenje gusce cevi, na 13cm dok je ispod plocica mislim 15-17cm. Temperatura poda plocica i laminata ujednacena zbog razlicite gustine cevi. Temperatura prostorija ujednacena. Brodski pod je 2cm a laminat nije ni 1cm i plus je drvo bolji izolator od ovog laminata. Mozda bi i moglo ali pod i objekat moraju biti vrhunski izolovani i verovatno ce trebati koji radijator. Treba izracunati ali i nije nisam optimista po pitanju brodskog poda.

      Избриши
  7. Mladen6/18/2023

    Pozdrav Vlado. Koju vrstu cevi si koristio za podno jrejanje: PE-RT, PEX ili PEX-AL-PEX ?

    ОдговориИзбриши
  8. Mladen6/28/2023

    Još jedno pitanje. Zašto si radio različite razmake između cevi za različite prostorije ako se temperatura može podešavati protokom vode ? Ja sam maltene pred ugradnjom podnog grejanja za prizemnu kuću grejne površine 90m2. U razgovoru sa majstorima, birajući kome ću da dozvolim da mi pusti sistem u pogon, nekoliko njih mi je pomenulo da je 70m optimalna dužina cevi u podnoj instalaciji po jednom ventilu. Pošto su dnevni boravak, kuhinja i trpezarija spojeni ići će 3 kruga tj ventila. Pitam zašto ne dva ili jedan ? Kažu baš zbog dužine instalacije jer se otpor cevi na kretanje vode naglo povećava preko te dužine. Preko toga može ali efikasnost opada. Jesi li uzimao u obzir to pa je zato razmak varijabilan u određenim prostorijama?

    Inače, nameravam da radim isto kao ti. Predlagali su mi stiropor sa pečurkama za lakše instaliranje cevi ali mu je cena kao da sam uzeo 10cm ravan 120kPa stiropor, a efektivna debljina (deo između pečurkica) je 3cm. Tako da sam uzeo 10cm i idem na mrežu četvorku i zip vezice.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kazu majstori da se otpor vode povecava sto su cevi duze, a onda rucno povecaju otpor tako sto smanje protok na ventilu. Nema logike. Meni su ventili svuda maksimalno otvoreni i svuda je jednaka temperatura poda, i na plocicama i na laminatu i mislim da je to najbolja kombinacija. Svuda su mi krugovi oko 70m osim u kupatilu gde je kraci, a opet to je dobro jer kupatilo treba da je toplije. Ako bi podesavao na ventilu, a imas 8 krugova... to je nemoguc posao jer ti podesis jedan krug, dva, treci malo otvoris, a na prva dva padne pritisak. Vec na tri je tesko napraviti dobar balans, a kamoli na 8 krugova. Zbog toga je bitno da su svi jednake duzine i pod ce ti ravnomerno topao. Postoji nacin da se solidno izbalansira protok u krugovima, ali to je dodatak koji treba dokupiti i opet nije dobar kao jednaki krugovi. Neko ne brine o tim detaljima pa mu se krugovi razlikuju i 50 metara i u istoj prostoriji negde je pod vreo, a negde hladan i ne smeta im. Ovako posle 6 godina mogu ti reci neke greske. Tvrdi stiropor je ok staviti, ali sam trebao po coskovima staviti stirodur jer tu se pritisak ne rasporedjuje u svim pravcima vec samo na cetvrtinu. Na jednom mestu se desilo da je kosuljica popucala i pukla mi plocica. Jedan od razloga je sto je tamo stiropor najslabiji, a ja sam jos tamo stavljao parcice i naduvao pur pene umesto da sam stavio ceo komad. Drugar sto je radio kosuljicu nije tu mogao redovno da je "utaba" zbog nezgodnog polozaja i tu nije odradjena kako treba. Sve to je rezultirao tako sto mi je upala 2-3mm i tu je pukla plocica kada sam stao na nju. Druga stvar koju bih uradio drugacije kod podnog grejanja je da bi u kupatilu stavio na 10cm razmak izmedju cevi. Kupatilo se cesto provetrava i hladi i treba da je toplije prilikom tusiranja. Pomoglo mi je to sto sam ubacio susac- cevasti radijator, ali on je vec na dva mesta procureo i moram ga zameniti.

      Избриши
  9. Младен6/29/2023

    Како још нисам почео са постављањем стиропора на под, такве сугестије ми значе. Мислим да неће бити никакав проблем да ставим подуплану таблу стиродура 5цм у ћошкове просторија. Узео сам неке белгијске Henco цеви 16 милиметара пречника PEX-AL-PEX. Набавио сам ону PP/AL фолију која као треба да рефлектује топлоту горе, треба да је поставим на стиропор. Нашао сам релативно јефтино термосилент траку 10цм ширине и 0.5цм дебљине и користићу је у сврху дилатационе траке.

    Што се тиче подешавања протока на вентиле, капирао сам да се то прво све остави отворено на максимум, а онда се, тамо где је температура превисока по мало смањује проток. Узео сам блок котларницу на струју (изгледа као сандуче димензија 20*70*55). Топлотна пумпа ми је no go имајући у виду цене свега, а ако активирају гасовод који ми пролази поред куће, радо ћу се пребацити на гас.

    Поздрав,
    Младен

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Folija ima smisla kod infracrvenog i drugih reflektujucih izvora toplota, ali kod podnog grejanje nema. Uzmi dve iste poklopljene serpe sa istom kolicinom vode i jednu serpu umotaj u foliju, a drugu ne. Meri vreme za koje ce se serpe zagrajeati. Siguran sam da nece biti znacajne razlike, manje od 0.1%. Da je alu folija neki izolator ne bi se koristila za pecenje. Cak i u katalozima pise da sluzi da ravnomerno raspodeli toplotu i zastiti stirodur od cementne kosuljice prilikom izlivanja. Nigde ne pise da je izolator. Za cenu te folije mozes kupiti skoro 1cm stirodura koji je 1000 puta bolji izolator.
      Diletacione trake su skupe. Ja sam uzeo stiropor 0.5 ili 1cm... ne secam se... i skalpelom ga isekao za par minuta. Sto se tice podesavanja protoka kod ventila problem je sledeci... Npr pumpa ti ima protok 10 litara u minutu i imas 10 ventila. Svaki ventil propusti 1 litar u minuti. Hoces u jednom krugu da imas duplo manju temperaturu grejanja sto znaci da treba da smanjih protok na pola litre. Na prvom podesis protok pola litre, ali ti se na ostalih 9 ventila protok poveca na 1.06 litara jer pumpa radi 10l/min. Vec ti nije na tom krugu duplo manja temperatura jer jeste tebi duplo manji protok u odnosu na pocetak, ali sada je na ostalim veci protok. Ukljucis sada i treci krug gde hoces da ti bude mlako, ulazni hodnik i smanjih protok na 0.1 litru. Sada gde si podesio 0.5 litara protok se povecao na 0.58 l, a na ostalih 8 ventila protok skocio na 1.17 litara. Ispadne da na drugom ventilu nisi smanjio protok 10 puta vec skoro 12 puta. Sto vise stelujes to ti se sve vise pokvari ono pocetno stelovanje i sve se vise udaljavas od svojih zelja. Zbog toga je bitno da su svi krugovi jednaki i tako ces stedeti na grejanju i dobices ravnomernije ugrejanu prostoriju ili prostorije. Da je to tako jednostavno ne bi postojali namenski instrumenti za balansiranje podnog grejanje i primer mozes videti na klipu https://www.youtube.com/watch?v=p-4Gc7H44wI
      To je ako si cepidlaka. Ako te bas briga da li ce negde pod biti 26*C a negde 24*C... onda nista od ovoga nije bitno. Znam da ljudi dosta vremena potrose dok ne izbalansiraju sistem kako im dogovara jer kao sto sam rekao, negde smanjis kako ti odgovara. Smanjis na jednom mestu, a na drugom mestu se pojaca za 50%, na trecem se pojaca za 20% pa onda smanji drugo mesto malo vise, trece malo manje... pa cekaj promene da vidis sta se desilo i pratis par dana ... U svakom slucaju bih te savetao priblizno jednake duzine cevi, 65-75m, pa ti onda nece trebati stelovanje ili minimalno u zavisnoti kakve su tvoje zelje.

      Избриши

Shiedel dimnjak - gradnja kuće

Schiedel dimnjak - gradnja kuće Danas je završen Schiedel dimnjak 8,66 metara.  Cena materijala 63.000 ili 540e. Majstori su uglavnom pr...