17. 1. 2014.

Zidovi i izolacija kuće

Sa kojim materijalom zidati kuću?

Danas kada se kuće grada sa protivpotresnim stubovima svrha zida se dosta promenila. Kuća se više ne oslanja većim delom na zidove već na stubove. Zid više služi da popuni prostor između stubova. Onda sam se zapitao šta će uopšte čvrst zid? Da li je moguće taj prosto između stubova popuniti nekim izolacionim materijalom i izbeći zidanje? Odgovor je da je moguće i može biti legalno. U Novom Sadu je jedan čovek popunio taj međuprosto sa balame slame i dobio je dozvolu. Kuća od slame zvuči da ne kažem glupavo ali posle reportaže i čitanja shvatio sam da to i nije tako loše.


Bio sam fasciniran ovim načinom gradnje ali ni u jednom trenutku nisam pomislio da radim tako nešto jer je to kod nas sasvim novo i nemam novaca za eksperimentisanje.

Od samog početka sam bio za Ytong ali su me mnogi odgovarali da odustanem zbog čvrstoće. Videvši ovaj prilog o kući od slame čvrstoća kao faktor za mene više nije presudan.

NAPOMENA:
Povećanjem debljine izolacije zida prestaju da postoje razlike u toplotnoj provodnosti gotovog zida. 
Primer:

Računica je približna a Ytong termo i termoplus sam računao sa istim koeficijentom ali je dovoljno da se nešto zaključi.
Neizolovana cigla je za 0.95 W/m2K lošiji izolator od Ytonga iste širine.  Po propisima maksimalna toplotna provodnost treba da je 0.3 W/m2K. Ytong zid širine 30cm zadovoljava te uslove ali svakako bi bilo poželjno staviti neku izolaciju. Ytong 25 i Ytong 30 sa 20cm izolacije gotovo da i nemaju neku razliku u toplotnoj provodljivosti dok cigla ima razliku za samo 0,04. Ostale vrste blokova su nešto lošiji izolatori od Ytonga pa ih nisam stavljao u tabelu jer bi razlika u izolovanosti na kraju bila mizerna a cena dosta veća.

U prvi plan je izašla cena gotovog zida po m2 i konačna odluka je pala na Ytong 25cm.

Zid od cigle 25cm širine m2:
110 kom cigle je 10 evra i ide oko 3 evra maltera. Ovaj zid je potrbno malterisati sa obe strane bez obzira što će ići stiropor spolja. Rad i materijal za malterisanje je 5 evra/m2. Pošto ide sa obe strane zida cena je 10e/m2. Ukupna cena bez zidanja je 23e. Na to ide gletovanje i krečenje.

Ytong zid 25cm širine m2:
16e Ytong, lepak 1,4e i na ovaj zid može direktno stiropor a sa unutrašnje strane Ytong malter oko 4e. Da zaokružim na 22e. Cena zidanja je nešto manja ako se radi na dnevnice.

Ytong zid je jeftiniji i bolji izolator kao da sam na ciglu stavio 5cm stiropora.
Nisam hteo deblji Ytong zid jer 30cm je za 5e skuplji a dobijam bolju izolaciju u rangu od 2,5cm stiropora a za 5 evra mogu da kupim 7-8cm stiropora. Čisto bacanje para. Kuću ne moramo odmah izolovati  već kada skupimo para dok u slučaju cigle izolacija bi morala odmah da se stavi.
Ytong je parapropusan i nije poželjno stavljati na njega stiropor ali finansije su presudne.


Kod unutrašnjih zidova je druga priča jer želim da imamo kombinaciju zidnog i podnog grejanja gde će zidno grejanje biti samo na unutrašnjim zidovima.
Zbog zidnog grejanja mora ići malterisanje i onda Ytong zid ispada skuplji.
Jedna od mana Ytong zida je to što nema termalnu masu. Prilikom prestanka grejanja prostorije se brzo hlade ali se i brzo ugreju.
Cigla ima mnogo bolju termalnu masu a još je jeftinija za unutrašnje zidove i na kraju odluka pada da unutrašnji zidovi budu od cigle.

Mogući problem je da na spoju dva zida od različitog materijala počnu da se pojavljuju pukotine jer materijali drugačije "rade". U razgovoru sa par građevinaca rečeno mi je da ne brinem o tome i da će se to lako srediti.

Da rezimiram. Imaćemo na minimumu podno grejanje svuda u prizemlju, čisto da ne bude hladno nogama a temepraturu ćemo podizati zidnim grejanjem koji će biti postavljeno samo na unutrašnje zidove. Zbog toga, cene i termalne mase odluka je pala da spoljašni zidovi budu Ytong 25 cm + 15 ili 20cm stiropora a unutrašnji zidovi od cigle.

Ako sam dobro izračunao toplotna provodnost spoljašnjeg zida (bez prozora, vrata itd..) će biti oko 0.16 W/m2K što mi je bio neki cilj. Sve ispod ovoga zahteva dodatna ulaganja koja će se po mojoj proceni teško isplatiti i nakon 10 godina. Ako je ovako dobro izolovan zid glupo bi bilo da je potkrovlje lošije izolovano ili recimo da se postavi loša stolarija a to sve znači da će sve ostalo morati biti bolje i skuplje od prosečnog. Nadam se da će se to veće početno ulaganje kroz godine pokazati kao dobra investicija.



 









6 коментара:

  1. Pratim tvoj blog s vremena na vreme, a sad ću da ga pregledm iznova do sitnih detalja, s obzirom da mi je građevinski projekat u pripremi...Mislio sam Ytong 37,5, ali čitam tvoj blog i vidim da bi ti ipak gradio cigla+stiropor. Možeš li molim te da mi uradiš neku budžetsku kalkulaciju za prostu prizemnu kuću 13,55 x 9,95, šta je jeftinije, cigla + stiropor ili Ytong a da se upadne bar u onu A energetsu klasu (zid okrečen iznutra i spolja, bez perverzija, nešto što je standardno ili malo kvalitetnije od onog što koriste ovi za zidanje zgrada). 37,5 Ytong sam mislio iz istog razloga kao i ti da neću odmah imati i za izolaciju, ali prema tvom računu vidim da to uopšte nije potrebno.
    Sa druge strane imam predlog da unutrašnji zidovi budu od gipsa (dupla gips ploča sa izolacijom između?), osim u kupatilu i kuhinji, kao i da nemam gornju ploču već drvene grede između kojih će se postaviti izolacija i posle podaščati, a plafon od gipsa naravno.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovde sam naveo cene s tim da se zid od pune opeke ne mora sa obe strane malterisati. Ytong 37,5cm je isto kao cigla i 15cm stiropora. Navescu cenu do gletovanja sa zavrsnom spoljasnom fasadom. Ytong fabricka cena bez prevoza m2 zida 27e, lepak 3e, rad 5e, spoljacna fasada 5e. Ukupno 40e.
      Zid od cigl: 10e cigla, 3e malter, 5e malterisanje, 5e zidanje i 12e 15cm stiropor fasade. To je 35e. To je neka gruba gruba racunica. Ja sam radio ytong 25 jer sam znao da necu odmah moci staviti fasadu i da necu moci ugrejati kucu i to mi se vec ove zime isplatilo. Radio sam sa drustvom pa nam lakse bilo ytongom. Sprecio sam moguce greske kod toplih mostova ako bude gresaka kod izrade fasade. Za tu razliku od 5e mogu da kupim jos 10cm stiropora. I nisam bio zadovoljan sa 37.5 zidom, hocu bolje. S druge strane stiropor fasada nije tako dugotrajna.

      Избриши
    2. Hvala na brzom odgovoru. A koja je računica sa 25cm Ytongom i izolacijom? Šta bi preporučio umesto stiropora?

      Избриши
  2. Ytong 25cm + 7cm stiropor izolacije je oko 38e/m2. Ove ytong zidove ne racunam gletovanje vec malterisanje plaster.
    Kao sto sam rekao izabrao sam ytong 25 jer nisam odmah stavio fasadu pa sam prakticno vec imao izolaciju i ustedeo sam na grejanju. Drugi razlog je sto sa ovom kombinacijom dobijam najtanji zid. Idem ytong 25 + 15cm stiropor. Da je cigla morao bih oko 22cm stiropora. Ytong 25 + 5 cm izolacije je kao Ytong 37.5. A ja sam zeleo vise. Kao Ytong 25+15cm izolacije a ne + 5. Najbolje je sendvic zid ali i najskuplje. Mozda bih lepio kamenu vunu ali i to je dosta skupo. Ipak izolaciju ne gledam kao konstrukcioni element vec kao neki element koji mora da ima ekonomsku opravdanost. Znaci da nije los, da nije skup a da je efikasan. Zbog toga idem na stiropor.

    ОдговориИзбриши
  3. Kakav problem nastaje/može da nastane kada se stavi stiropor (koji nije paropropustan) na Ytong ?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nikakav problem nije nastao. Cak vise nema budji u kupatilu koja se pojavila pre izolacije. Teoretski bi kondenz mogao da se pojavi izmedju ytonga i stiropora u uslovima velikih minusa i velike vlaznosti. -15 i 80% vlaznost sto se ne desava ni blizu. Mnogo je veci broj dana kada su te teoretske granice daleko pa i ako slucajno i dodje do nekog kondenza uvek ima prostora da dodje do isusivanja bez problema. Uvek u bilo kojem slucaju u nekim uslovima postoji mogucnost kondenza i bitno je da je ta mogucnost jako mala i da postoji vremenski period kada moze da se isusi. Mi nemamo ni vlage ne prozorima kao sto su pricali da cemo imati jer PVC prozori ne disu. Mislim da je to zbog velike kubikaze vazduha u kuci pa samim tim tesko dolazi do zasicenja parom, a i cesto provetravamo.

      Избриши

Shiedel dimnjak - gradnja kuće

Schiedel dimnjak - gradnja kuće Danas je završen Schiedel dimnjak 8,66 metara.  Cena materijala 63.000 ili 540e. Majstori su uglavnom pr...